onsdag 22 februari 2012

Intervju med Slangen

Slangen har hittat hem i Ricoh HK


Först och främst Slangen hur var det att ha besök av Stefan Lövgren och Peter Gentzel på den där måndagsträningen?
- Det var en speciell upplevelse. Var jävligt nervös före och under träningen, fick duktig rännbaja en halvtimme in på träningen, men det visste du ju redan.
Vad hade ni för upplägg på träningen?
- Det var det vanliga, förutom att jag var med.

Fick du läge att finta bort ”Lövet” på V2?
- Jag gjorde ett tappert försökt med mina patenterade stegNEDsättnignar och jag kände att han var på vagnen ett par gånger. Däremot lyckades han suga tag i mig i allra sista sekund. Rutinerad jävel det där. 

Måste bara inflika att vår assisterande tränare, Tommy Dalin, snurrade upp "Lövet" på läktaren när vi mötte Bengan Boys i september 2010. Hans patenterade stegisättning blev för mycket för den gamla Kiel-stjärnan. Förresten, hängde du några på Gentzel?

- Jag har i ärlighetens namn haft rätt svårt för Gentzel genom åren. Har jag berättat när för 15 år sen försökte knorra på honom och han limmade bollen innan studsen kom? Jasså, det hade jag visst.

Skulle du kunna beskriva, lite överskådligt, hur era två pass i veckan ser ut?
- Vi ses en kvart innan, kanske har jag lite nya Adidas-grejer att förmedla. Själva träningen har jag inte koll på så noga, men min viktigaste uppgift är att se till att spelarna ser bra ut.

Ricoh är ett stort och kraftfullt företag att ha i ryggen och ni har det bra med material och en buss i världsklass. Får ni även åka med på företagsresor?
- Då jag är en av nyckelkompetenserna på företaget är svaret på den frågan, JA! 

Er buss i världsklass då, lyxkonferenslokalen på hjul. Vad har ni för lyx i den?
- Den senaste bortamatchen var inte jag med så då tog jag det billigaste jag hittade. Grabbarna ska inte tro att dom är nåt. När jag åker med ser jag till att det är ordning på grejerna. Då är det sängar, WiFi och lite annat smått och gott. Som när vi mötte Nypan borta, där snackar vi lyx.

Ljuvligt! Ni skulle testa på minibussar i fet dimma på hala rallyvägar med älgar längs vägkanterna. Det var en spännande uppladdning inför HK Eskil borta kan jag säga. Vi lämnar transportsnacket nu. Du har tagit en något ovanlig väg, får man kanske lov att säga, i ditt val av handbollsklubb och nivå. Du är 23 år ung, har vunnit SM-guld med Hammarby IF HF, men har de senaste säsongerna kört på i division 1 norra i tre olika klubbar. Är det motivationsbrist och/eller din civila karriär som fått styra?
- Nu tror jag att du misstar dig en smula. Jag är 37 år och har förvisso SM-guld, men det är utomhus och med Polisen/Söder. Tror året var 1998 eller nåt sånt.

Som jag var inne på har du onekligen potential att spela högre upp i seriesystemet. Min känsla, efter att ha sett en del elitseriehandboll på sistone, är att du skulle ta en plats som H9:a i rätt många elitserielag. Du känns komplett med ditt skott och blick för spelet samtidigt som duktiga vänsterhänta H9:or inte växer på träd. Har du stängt dörren för elitseriespel?
-För det första är jag högerhänt, men kul att du säger att jag har potential, för det har jag fortfarande. Ni har inte sett det bästa mig än. Högernia eller vänternia är som tomato - tomejto. Spelar ingen roll var ni stoppar in mig. Jag levererar alltid!

Och det är ju det viktigaste, att man har kul! Som nämnt har du vunnit SM-guld med Hammarby IF HF men även blivit utlånad från samma klubb till IFK Tumba, tillsammans med Johan Brun (numera i Tyresö IF), där ni var med och tog upp laget i Elitserien. Sedan har du varvat HK Tyrold med superlaget ni hade med Djurgårdens IF HF i division 1 norra för några säsonger sedan. Efter det tillbaka till HK Tyrold efter avancemanget till Allsvenskan med blåränderna och nu Ricoh HK. Känns det som att du blir kvar ett tag i din nuvarande klubb?
- Stopp ett tag nu. Först var det Strands IF, sen var det Polisen, Polisen/Söder, Tyresö och sen Polisen igen. Var ute och tjänade dollares i Spånga ett par år också. Men Ricoh är mitt hjärta och själ. Jag lovar och svär att jag kommer blir Ricoh trogen resten av mitt liv.

Håller med dig om fotbollen. Den är grym som uppvärmning. Magnus ”Nollan” Grahn sade en gång att du har en "blöt" arm. En armrörelse som lätt lurar målvakten. Har du tränat något särskilt på att få fram den här "blöta" armen?
- Nollan, ja. Inga synpunkter på det uttalandet. Han har rätt. Riktigt blöt är den. Det är nog min gamla tränare Pelle Werneman som har lärt mig det mesta om handbollens ädla konst.

När du spelade med Djurgårdens IF HF huserade du lite här och där på högersidan. Vad är roligast, H9 eller H6?
- Har aldrig spelat i Djurgården och vad tror du själv? Jag är högerhänt för helvete, vem går frivilligt ner och ställer sig på Jonny-platsen då?

Om ni nu når kvalspel med Ricoh HK. Vad tror du om utgången där?
- Ovisst, men vi ska inte underskattas.

Vi säger att ni avancerar till Allsvenskan. Kommer du fortsätta spela där då?
- Det är då jag börjar igen.

Ni har rätt många välmeriterade spelare som börjar bli lite till åren. Hur länge har spelare som Quinones, Järeholm, Damberg, Falk, och Niklas Johansson tänkt spela tror du?
- Så länge som de har motivationen uppe och så länge deras fruar tillåter dem, kommer de fortsätta tills någon släpar bort dem. 

Ja, era Techfit-matchtröjor från Adidas är ju riktigt fräscha. Tröjornas slimmade form måste väl motivera att hålla sig rejält fit genom hela säsongen?
-Ta inte upp det där för då får du aldrig stopp på mig. Mina prioriteringar i livet är följande:
1. Se till att grabbarna har snygga och bra tränings/matchställ
2. Familjen
3. Jobbet

Fixar du en bra deal med materialet med tanke på att du jobbar på Adidas Group?
- Jag jobbar inte på Adidas men man kan nästan tro det.

Låter bra det. Låt oss blicka tillbaka till året 1988. Du föddes i Norge det året. Hur länge bodde ni där? Några minnen därifrån?
- Jag har aldrig satt min fot i Norge, där är du dåligt påläst. Och 1988 var inte mitt stoltaste ögonblick. Det var då jag körde helikopterplatta och moppeflax delux.
Din pappa Peppe var ju då fotbollsproffs i Viking Stavanger men du valde ändå handbollen. Hur bra var du på fotboll?
- Pappa Hasse var nog inte sylvass på fotboll och Peppe har jag inte för mig att han kallades.  

Kan du än idag åka tillbaka till Stavanger och spela på att du är son till Peppe och dra fördelar av det?
- Är du dum i huvudet? Varför skulle jag kunna göra det?
Antar att du fått ett och annat anbud genom åren. Vilka klubbar har du tackat nej till senaste åren?
- Jag har aldrig behövt tacka nej till nåra anbud. Tolka det som du vill.

Okej. Överflödigt att fråga vidare om det eftersom vi vet var du spelar idag. Ni har ju även en blogg där Knorrtumme skriver högt och lågt. Nu har jag väl kunnat knyta ett och annat smeknamn till er ledare/spelare också. Har du koll på alla smeknamnen som till exempel radas upp i laguttagningen?

- Det börjar sitta, men genom åren har det kommit och gått en del spelare. Skulle gissa att vi har ett hundratal alias, så helt okomplicerat är det inte.

Bästa spelaren du spelat med?
- Kjelle Karlsson i Polisen

Och mot?
- Stefan Lövgren och Peter Gentzel

Bästa handbollsminnet?
- När jag i min debutsäsong i Elitserien fläskade dit sex bollar mot Irsta och blev matchens lirare.

Förstår det. Ta ut ditt eget All Star Team i division 1 norra med namn och motivering!

MV – Klunken. En otroligt skön spelare att ha i sitt egna lag men också så otroligt skön som spelare att möta.
V6 –  Bäckahästen. Farten. Blicken. Avsluten.
V9 –  Sandstream. Nästa år hängs hans tröja upp i taket.
M9 – Slangen. Jag är fortfarande herren på täppan och mitt raka hoppskott, studs nere, rår ingen målvakt i världen på.
H9 –  Svarte-Petter. I brist på övrig konkurrens.
H6 –  Presidenten. Nästa år när han förhandlat klart med sin mamma om fortsatt spel kommer det bli åka av igen.
M6 – Orsa. Du ska se upp för män som säsongat i Magaluf. De tar inga fångar!

Tack för det. Vi tar och avslutar med några snabba:

Familj: En jävla massa tjejer och fler är på väg. Säkert tio stycken i den närmsta kretsen. Inte så många som vill ta en stänkare med mig på julbordet direkt.
Yrke: Übersäljare på Ricoh
Intressen: Adidas-prylar
Kör: Sällan. Båven agerar privatchaufför för det mesta.
Gör helst på ledig tid: Är i stallet, backar med släp eller bygger paddock.
Tatueringar: Tribal på höger biceps.
Mat: Korv och pärer!
Dryck: Hof. Ni följer väl mig på Twitter: @idenhoff
Hur svarar du i telefon: Jag svarar inte, det är jag som ringer.
Flinck eller Treijner & Söderberg: Treijner & Söderberg.
Handbollsmeriter: Ryon Cup Guld 1984-1992
Tack så mycket Slangen och lycka till framöver!
- Varsågod!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar